Jdi na obsah Jdi na menu
 


Airbus A320-200
Délka37.57 m
Výška11.76 m
Rozpětí34.09 m
Hmotnost42.20 t
Max. vzletová hmotnost73,50 t
Max. užitečný náklad16,25 t
Dostup12.500 m
Cestovní rychlost845 km/h
Dolet5.700 km
Počet cestujících150-179
Uvedení do provozu4/1988
Motory
Proudové2x
Int'l Aero Engines V-2500-A1113 kN
Int'l Aero Engines V-2527-A5118 kN
CFM International CFM56-5A1120 kN
CFM International CFM56-5A3118 kN
CFM International CFM56-5B4120 kN
 

AIRBUS A320

V únoru 1981 Airbus rozhodl o vývoji letadla na kratší vzdálenosti, které by bylo konkurenceschopné s Boeingem 737 a také s McDonnell MD80. Realizace projektu však zejména kvůli nedostatku finančních prostředků trvala poměrně dlouho, první let modelu A320 se uskutečnil až v únoru 1987. Delší vývojové období se však Airbusu vyplatilo, rodina menších letadel (A318 , A319, A320 a A321) znamená pro Airbus značný obchodní úspěch, model A320 lze pak navíc díky významným inovacím označit za technologického průkopníka, který zavedl nové standardy dopravního letectví.

Airbus A320-100 - Air France

Nejvýznamnější novinkou je bezpochyby zavedení automatického leteckého systému (fly-by-wire), který umožňuje převádění pilotových úkonů k ovládání letadla pomocí elektronických signálů a nikoli již pouze mechanickými prostředky. K tomuto účelu byl kokpit po stranách vybaven dvěma joysticky, kterými pilot ovládal některé funkce letadla. Díky novému automatickému systému se také zvýšila bezpečnost stroje, neboť tento systém prakticky neumožňoval překročit některé letové parametry, jako např. limity pro přetížení, maximální a minimální rychlost či úhel náběhu.

Airbus A320-200 - Croatia Airlines

První komerční let A320 se uskutečnil pod barvami Air France v dubnu 1988. Jednalo se o verzi -100, jejíž výroba však byla brzy zastavena a byla nahrazena verzí -200 s vyšší maximální váhou při vzletu a delším doletem. Co do počtu se jedná o jednoznačně nejúspěšnější letadlo z flotily Airbusu, když počet objednávek již v současnostipřekročil hranici dvou tisíc kusů.