Airbus A320-200 | |
Délka | 37.57 m |
Výška | 11.76 m |
Rozpětí | 34.09 m |
Hmotnost | 42.20 t |
Max. vzletová hmotnost | 73,50 t |
Max. užitečný náklad | 16,25 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 845 km/h |
Dolet | 5.700 km |
Počet cestujících | 150-179 |
Uvedení do provozu | 4/1988 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Int'l Aero Engines V-2500-A1 | 113 kN |
Int'l Aero Engines V-2527-A5 | 118 kN |
CFM International CFM56-5A1 | 120 kN |
CFM International CFM56-5A3 | 118 kN |
CFM International CFM56-5B4 | 120 kN |
AIRBUS A320
V únoru 1981 Airbus rozhodl o vývoji letadla na kratší vzdálenosti, které by bylo konkurenceschopné s Boeingem 737 a také s McDonnell MD80. Realizace projektu však zejména kvůli nedostatku finančních prostředků trvala poměrně dlouho, první let modelu A320 se uskutečnil až v únoru 1987. Delší vývojové období se však Airbusu vyplatilo, rodina menších letadel (A318 , A319, A320 a A321) znamená pro Airbus značný obchodní úspěch, model A320 lze pak navíc díky významným inovacím označit za technologického průkopníka, který zavedl nové standardy dopravního letectví.
Nejvýznamnější novinkou je bezpochyby zavedení automatického leteckého systému (fly-by-wire), který umožňuje převádění pilotových úkonů k ovládání letadla pomocí elektronických signálů a nikoli již pouze mechanickými prostředky. K tomuto účelu byl kokpit po stranách vybaven dvěma joysticky, kterými pilot ovládal některé funkce letadla. Díky novému automatickému systému se také zvýšila bezpečnost stroje, neboť tento systém prakticky neumožňoval překročit některé letové parametry, jako např. limity pro přetížení, maximální a minimální rychlost či úhel náběhu.
První komerční let A320 se uskutečnil pod barvami Air France v dubnu 1988. Jednalo se o verzi -100, jejíž výroba však byla brzy zastavena a byla nahrazena verzí -200 s vyšší maximální váhou při vzletu a delším doletem. Co do počtu se jedná o jednoznačně nejúspěšnější letadlo z flotily Airbusu, když počet objednávek již v současnostipřekročil hranici dvou tisíc kusů.